کسب درآمد با تولید محتوا توسط موبایل

آموزش تولید محتوا با موبایل

شما در جیب‌تان یک استودیوی مجهز دارید!

تا کی می‌خواهید از وسیله‌ای به این ارزشمندی فقط برای وقت تلف کردن در رسانه‌های اجتماعی و تماشای فیلم‌هایی استفاده کنید که هیچ کمکی به پیشرفت شما نمی‌کند؟ حتما متوجه شدید منظورم از «وسیله ارزشمند» موبایلتان است.

اگر موبایل هوشمند دارید، تمام امکانات لازم برای شروع کسب درآمد مهیا است!

برای این کاری که می‌خواهم به شما پیشنهاد بدهم، نیازی به دفتر کار و تجهیزات گران ندارید. حتما می‌خواهید هرچه زودتر بدانید چگونه می‌توان این کار را انجام داد. پس برویم سراغ ایده من برای کسب درآمد از موبایل.

 

تولید محتوا با موبایل

کارخانه تولید اطلاعات بسازید!

یکی از پرسودترین کارخانه‌های دنیا «کارخانه تولید اطلاعات» است! این کارخانه نیازی به اجاره دفتر و تجهیزات گران ندارد. حتی هیچ دستگاه خاصی برای تولید محصولات خود لازم ندارید. همانطور که گفتم کافی است یک موبایل خوب داشته باشید! شما از همین الان خودتان را صاحب کارخانه‌ای بدانید که محتوای آموزشی تولید می‌کند و محصولات شما می‌تواند سال‌ها فروخته شود و درآمد ایجاد کند.

تولیدات کارخانه شما کتاب الکترونیکی، فیلم‌های آموزشی، فایل‌های صوتی، دوره‌های آنلاین و … هستند. تمام این‌ها با موبایل‌تان تولید می‌شوند. البته اگر نخواهید تمام این محصولات را تولید کنید می‌توانید فقط فیلم و صوت تولید کنید.

 

تولیدات این کارخانه دقیقا چیست؟

تمام این محصولات را می‌توان با موبایل تولید کرد. در کارخانه تولید اطلاعات به طور کلی سه دسته محصول تولید می‌کنیم:

۱. محصولات متنی

محصولات متنی می‌تواند کتاب چاپی، کتاب الکترونیکی، جزوه‌های آموزشی، دستورالعمل و … باشد.

۲. محصولات صوتی

محصولات صوتی می‌تواند در قالب آموزش‌های صوتی، مصاحبه‌های صوتی، صوت کارگاه آموزشی و همایش و … باشد. برای تولید محصولات صوتی کافی است یک موبایل خوب داشته باشید تا صدا را توسط آن ضبط کنید.

۳. محصولات تصویری

شما می‌توانید فقط با یک موبایل، فیلم‌های آموزشی با کیفیت عالی تهیه کنید. زمانی این موضوع رویایی بیش نبود. ولی اکنون هر جایی که هستید کافی است اراده کنید، موبایلتان را از جیب درآورید و چند دقیقه فیلم تهیه کنید.

 

چند مثال از محصولات

۱٫ کتاب کاغذی
۲٫ کتاب الکترونیکی
۳٫ سی‌دی صوتی
۴٫ فایل صوتی دانلودی
۴٫ دی‌وی‌دی فیلم
۵٫ فیلم دانلودی
۶٫ جزوه آموزشی
۷٫ دوره آنلاین
۸٫ کارگاه آموزشی
۸٫ همایش
۹. بسته آموزشی
۱۰. مشاوره
۱۱. کارت آموزشی
۱۲. خبرنامه
۱۳. مقاله
۱۴. وبینار
۱۵. عضویت پولی در سایت
۱۶. برنامه موبایل

 

اگر نمی‌دانید چه چیزی را آموزش بدهید!

در این قسمت می‌خواهم یک راهکار ساده ارائه کنم تا بتوانید موضوع تدریس خود را مشخص کنید. شما حتما به حوزه‌های مختلفی علاقه دارید و شاید این حوزه‌ها را به‌صورت تفریحی دنبال می‌کنید.

همچنین احتمالا تخصص‌هایی دارید. مثلا شاید دوستانتان می‌گویند در درست کردن کباب بسیار عالی عمل می‌کنید!
احتمالا حوزه‌ای که باید تدریس کنید، باید وجه اشتراک علاقه‌ها و تخصص‌های شما باشد. علاقه شاید از تخصص مهم‌تر باشد و باعث شود با پشتکار در یادگیری به یک متخصص تبدیل شوید.

 

من چیزی بلد نیستم که آموزش بدهم!

من شما را نمی‌شناسم. ولی مطمئن هستم مطالبی را می‌دانید که از دید خودتان ارزشمند نیست ولی اگر همین مطالب را تبدیل به یک ویدیوی آموزشی کنید، افرادی حاضرند پول بپردازند و آن را تهیه کنند! از کجا مطمئنم؟ چون تاکنون به بیش از ۲۸۰۰ نفر در دوره‌هایم آموزش داده‌ام تا این‌ کار را انجام دهند و نتیجه کار را دیده‌ام.

 

شما هم می‌توانید!

اگر خانم خانه‌دار هستید احتمالا مطالب زیادی درباره تهیه غذا، پخت کیک، خرید خانه، رسیدگی به کارهای روزمره خانه و … می‌دانید که برای خانمی که به‌تازگی ازدواج کرده شاید بسیار ارزشمند باشد.

اگر مادر هستید حتما نکات زیادی درباره نگهداری از کودکان می‌دانید که برای کسی که به‌تازگی صاحب فرزند شده می‌تواند بسیار مفید و کارگشا باشد.

اگر کارمند هستید، در محل کارتان فعالیت‌هایی انجام می‌دهید که شاید دیگران بتوانند از تجربیات شما استفاده کنند. مثلا با نرم‌افزاری کار می‌کنید و نکات و ترفندهایی بلدید که می‌توان به دیگران آموزش داد.

اگر متخصص هستید شاید بتوانید علاوه بر استفاده از تخصص خود، آن را به دیگران آموزش بدهید. مثلا برنامه‌نویس هستید. علاوه بر انجام پروژه‌های برنامه‌نویسی می‌توانید این تخصص را به دیگران آموزش بدهید.

اگر مدرس هستید، کارتان دقیقا تدریس است. پس می‌توانید علاوه بر تدریس حضوری، محصولاتی تولید کنید و آن‌ها را به‌فروش برسانید. در این‌صورت حتی زمانی که در مسافرت هستید می‌توانید محصولات‌تان را به فروش برسانید.

شاید دانشجو هستید. پس احتمالا کار با نرم‌افزارهایی را بلد هستید که فکر می‌کنید خیلی ساده هستند و هیچکس دنبال یادگیری آن نیست. ولی می‌توان از همین موارد درآمد کسب کرد.

اگر دانش‌آموز باهوش و زرنگی هستید احتمالا در کارهای کامپیوتری و موبایلی مثل نصب ویندوز و … مهارت دارید. شاید اقوام شما هر وقت به مشکل فنی برخورد می‌کنند به شما مراجعه می‌کنند. پس توانایی آموزش مهارت‌هایتان را دارید.

البته شاید هم تخصص بسیار بالایی دارید ولی تا به حال به فکر آموزش تخصص خود به دیگران نبوده‌اید. اگر تخصص بالایی دارید برای شما یک پیشنهاد ویژه داریم. شما می‌توانید در «دوره یک‌ساله کارخانه تولید اطلاعات» شرکت کنید. بسیاری از افراد در کارشان تخصص‌هایی دارند؛ مثل سیم‌کشی، لوله‌کشی، تعمیر اتومبیل، نصب ویندوز روی کامپیوتر، آرایشگری، فروش، پرورش گیاه و … آیا فکر نمی‌کنید افراد زیادی حاضر باشند پول بدهند تا شما به آن‌ها کمک کنید سریع‌تر پیشرفت کنند و از دانسته‌ها و تجربیات شما استفاده کنند؟

بسیاری از مردم تخصص و دانسته‌های خودشان را بسیار کم‌ارزش می‌دانند، درصورتی که خودشان قبلا برای کسب همین تجربیات زحمت زیادی کشیده‌اند و گاهی بارها سعی و خطا کرده‌اند.

این جمله را همیشه به‌خاطر داشته باشید:

افرادی در جایگاه قبلی شما هستند و دوست دارند به جایگاه کنونی برسند.

فرض کنید یک سال پیش ساختن اکانت اینستاگرام بلد نبودید و اکنون می‌توانید این کار را انجام بدهید. افراد زیادی وجود دارند که در جایگاه یک سال پیش شما هستند و دوست دارند به جایگاه کنونی شما برسند و خودشان اکانت اینستاگرام درست کنند.

۵ مزیت «کارخانه تولید اطلاعات با موبایل»

این کار یعنی تولید محتوا نسبت به بسیاری از کسب‌و‌کارهای دیگر چندین مزیت بزرگ دارد.

۱٫ کار در خانه

برای شروع کارتان به دفتر، میز و صندلی و تجهیزات اداری نیاز ندارید. می‌توانید در خانه کار کنید و محصولات آموزشی خود را تولید کنید. حتی لزومی ندارد کامپیوتر داشته باشید. همین موبایلی که دارید کافی است!

البته بعدها که کارتان خیلی رشد کرد می‌توانید دفتر اجاره کنید و کارتان را توسعه بدهید.

۲٫ سود قابل‌توجه

سود این کار بسیار قابل‌توجه است. تولید محصولات آموزشی، هزینه بسیار کمی دارد و می‌تواند سود زیادی ایجاد کند. البته مشخص است که باید وقت زیادی اختصاص دهید.

شما اگر یک موبایل یک میلیون تومانی بفروشید شاید با فروشش ۵۰ هزار تومان یا حداکثر ۱۰۰ هزار تومان سود کنید. ولی با فروش یک محصول آموزشی ۶۰ هزار تومانی شاید بتوانید حداقل ۵۰ هزار تومان سود ‌کنید!

البته حالتی را مثال زدیم که آموزش خود را روی دی‌وی‌دی ارائه می‌کنید و با پست برای خریدار ارسال می‌کنید. آموزش شما می‌تواند به‌صورت یک فایل برای خریدار ارسال شود. در این حالت هزینه دی‌وی‌دی و پست هم حذف می‌شود و فقط هزینه اینترنت مصرف‌شده باقی می‌ماند.

۳٫ ‌بی‌نیازی به کارمند

شما تا رسیدن به درآمد چند ‌میلیون تومانی در ماه، می‌توانید تمام کارها را خودتان انجام دهید. کافی است روزی دو ساعت وقت بگذارید. در بخش بعد توضیح خواهم داد که دقیقا بر چه مواردی وقت اختصاص دهید. اگر رشد کسب‌و‌کارتان خیلی زیاد بود، در آن‌صورت شاید به یک یا دو کارمند برای پشتیبانی و پاسخگویی و … نیاز داشته باشید.

۴٫ مواد اولیه در دسترس

یکی از مشکلات کارخانه‌های مختلف تامین مواد اولیه است. ولی در «کارخانه تولید اطلاعات» با چنین مشکلی مواجه نیستید. به‌راحتی می‌توانید جدیدترین مطالب در حوزه کارتان را از اینترنت تهیه کنید. همچنین مطالعه کتاب‌های مختلف به شما کمک می‌کند اطلاعات خودتان را افزایش بدهید.

همچنین موادی که برای تولید محصول نیاز دارید مانند اینترنت، دی‌وی‌دی، قاب دی‌وی‌دی، کاغذ و … همیشه در دسترس هستند.

۵٫ رقابت کم در حوزه شما

آخرین نکته اینکه رقابت در این حوزه بسیار ضعیف است. در هر حوزه‌ای مثل آشپزی، کنکور، تناسب اندام، بازاریابی، باغبانی و … رقبای زیادی وجود دارند ولی اغلب آن‌ها کارخانه‌دار اطلاعات نیستند. کارخانه‌دار اطلاعات کسی ‌است که کارش فقط تدریس حضوری نیست، بلکه همیشه در حال تولید محتوای آموزشی به صورت فیلم، صوت و … است.

برنامه روزانه شما

کافی است روزی ۲ ساعت کار کنید. منظور ما کار خالص با بازده بسیار بالا است. یعنی در حال کار به هیچ مورد دیگری مانند ایمیل‌ها، رسانه‌های اجتماعی و … توجه نکنید. اگر با جدیت کامل کار کنید می‌توانید به نتایج خوبی برسید.

کافی است در برنامه روزانه خود فقط بر انجام سه کار مهم تمرکز کنید. در ادامه این سه فعالیت مهم را توضیح می‌دهیم.

پس شروع کنیم…

برنامه روزانه تولید محتوا

۱٫ یادگیری

هر روز حداقل نیم ساعت را به یادگیری اطلاعاتی که می‌خواهید تولید کنید اختصاص دهید. بهترین منبع برای یادگیری کتاب‌ها هستند. البته مسلما خودتان مطالبی بلدید که ارزشمند است. ولی هیچگاه یادگیری را متوقف نکنید تا همیشه مطالب جدیدی برای آموزش داشته باشید.

۲. تولید محتوا

همچنین روزی یک ساعت را به تولید محصول بپردازید. تولید محتوا، اختراع محتوا نیست!

بسیاری از افراد می‌گویند همین اطلاعاتی که من می‌خواهم مثلا ۵۰ هزار تومان بفروشم در یک کتاب ۱۰ هزار تومانی هم موجود است! هنر شما آن است که همین اطلاعاتِ در دسترس را ساده‌سازی کنید، حجم آن را کاهش بدهید و به دیگران کمک کنید در کمترین زمان نتیجه بگیرند. مردم حاضرند برای چنین آموزش‌هایی پول بپردازند.

دیدگاه اشتباه رایجی که وجود دارد این است که افراد فکر می‌کنند آموزش‌ها هرچه حجمش بیشتر باشد بهتر است.

اکنون معیارها عوض شده و مردم بابت آموزشی پول می‌پردازند که اصل موضوع را در کوتاه‌ترین زمان ممکن ارائه دهد.

شاید تا ۱۰ سال پیش ‌چنین بود. در آن زمان وقتی به نمایشگاه می‌رفتند مثلا می‌پرسیدند این سی‌دی آموزشی چند ساعت است و فروشنده پاسخ می‌داد: ۲ ساعت. مشتری می‌گفت: بابت ۲ ساعت صوت ۱۰ هزار تومان بدهم؟ ولی اگر به آن شخص گفته می‌شد این سی‌دی ۳۰ ساعت است آن را می‌خرید!

نگران این موضوع نباشید که آموزش‌هایتان باید طولانی باشد.

۳. رشد و توسعه کارخانه

هر روز نیم ساعت را به بازاریابی و رشد کسب‌وکارتان اختصاص بدهید. درآمد شما به این کار وابسته است. هیچگاه فکر نکنید چون محتوای خوبی دارید، دیر یا زود همه متوجه این موضوع خواهند شد!

اگر بهترین مطالب دنیا را هم تولید کنید ولی بر بازاریابی متمرکز نشوید هیچ اتفاقی نمی‌افتد!

بازاریابی شامل ساختن مطالب آموزشی رایگان و انتشار آن در تلگرام، اینستاگرام، سایت و … است. همچنین پس از مدتی می‌توانید مبلغی را به تبلیغات اختصاص دهید تا افراد بیشتری شما را بشناسند و محصولات شما را خریداری کنند.

استفاده از استودیوی جیبی!

شما در جیبتان دستگاهی دارید که شاید حدود ۳۰ سال قبل حتی در فیلم‌های تخیلی قابل‌تصور نبود! اکنون می‌‌توانید با موبایل خود هر لحظه که اراده کنید فیلم‌هایی با کیفیت استاندارد سینمایی ضبط و منتشر کنید.

اغلب موبایل‌های هوشمند میکروفن داخلی قوی و بسیار خوبی دارند که می‌توانید آموزش‌های صوتی باکیفیتی تولید کنید.

همچنین برای موبایل‌های هوشمند اپلیکیشن‌های بسیار زیادی وجود دارند که به کمک آن‌ها می‌توانید فیلم خود را ویرایش کنید، نوشته یا لوگوی موردنظر را بر آن اضافه کنید و یک آموزش حرفه‌ای بسازید!

تولید آموزش‌ ویدیویی با موبایل

آموزش ویدیویی محبوب‌ترین فرمت آموزش است. بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند به‌جای خواندن روش تهیه یک کیک، ویدیوی کوتاهی ببینند که در آن مراحل تهیه کیک نشان داده می‌شود.

 

منبع: مدیر سبز